De verschillende smaken van de horecaverzekeringen

door | Adviseurs blog

In 2021 is er veel van carnaval afgezegd, de verzekeringen waren echter al afgesloten en betaald. Wat is er toen geregeld, en wat zegt de maatschappij nu?

Kevin heeft onderzocht hoe het precies zit

Wij krijgen veel vragen over dit onderwerp en het blijkt in de praktijk allemaal lang niet altijd even helder. Zo komt het voor dat voertuigen worden verkocht op de 2e handsmarkt met de melding dat het een scootmobiel betreft, maar blijkt in de praktijk dat het gaat een brommobiel of dat er een ongekende Piaggio Ape 50 of een TM, omgebouwd tot foodtruck wordt verkocht met de melding dat een kenteken niet nodig is.

In beide gevallen moeten wij dan helaas vertellen dat het ongekentekend verzekeren van deze voertuigen niet meer mogelijk is en dat ze naar het RDW moeten voor een keuring en de aanvraag van het juiste kenteken nl die van een brommobiel. Met de daarbij behorende kosten en het verschil in verkeersregels en parkeermogelijkheden.

‘Scootmobielen zijn voertuigen die zijn ingericht als gehandicaptenvoertuig een brommobiel is GEEN gehandicaptenvoertuig’

Technisch gezien moet een voertuig voldoen aan de volgende afmetingen: niet breder zijn dan 1.10 meter, niet langer dan 3.50 meter en niet hoger dan 2.00 meter. Het maakt daarbij niet uit of het open model of gesloten model is zoals de Canta, Amica, Arola of de Mini Cruiser City.

Uiteraard kun je als gehandicapten wel een brommobiel kopen maar dat maakt het voertuig zelf dan nog geen gehandicaptenvoertuig. Kortom het blijft een brommobiel en er moet dus een kenteken op het voertuig.

Het verzekeringsplaatje of sticker is GEEN kenteken. Het is een verzekeringsbewijs dat jaarlijks vervalt.
Vaak denk men dat het verzekeringspaaltje een officieel kenteken is en dat dus allemaal oke is. Helaas moeten we in dit geval ook vertellen dat het verzekeringsplaatje en de sticker niet meer is dan een jaarlijks bevestiging dat er een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid (aansprakelijkheidsverzekering) is afgesloten voor het voertuig.
Voordeel van een scootmobiel versus een brommobiel zijn o.a.dat er  geen (bromfiets)rijbewijs nodig is een scootmobiel te besturen. Dat je mag rijden op de stoep ( max 6 km per uur ) en ook op het (brom)fietspad met maximaal 30 kilometer per uur en op de rijbaan mag dat zelfs 40 kilometer per uur zijn. Uiteraard mag je niet op de autowegen en de autosnelwegen, maar dat lijkt mij helder.
Conclusie; Een scootmobiel is bedoeld voor mensen die vanwege hun beperking behoefte hebben aan vervoer in een speciaal voor dat doeleinde gemaakt voertuig.
Tip; Op de website van de Rijksoverheid staat veel informatie over de vereisten voor het rijden op een scootmobiel en de verkeersregels.
Twijfel jij of over het type voertuig wat jij precies hebt? Neem dan contact met mij op!
Ik help je graag.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *