E-SCOOTERS VAN MALLORCA

door | Nieuws berichten algemeen

E-scooters van Mallorca naar Nederland

Horeca-ondernemer Patrick de Wit verhuurde e-scooters in Mallorca. Vorig jaar maakte hij een succesvolle overstap naar Nederland. De e-scooters zijn als ‘bijzonder risico’ verzekerd bij de Vereende.

Het begon allemaal op Mallorca. Patrick de Wit is daar eigenaar van zeventien horecagelegenheden. Het pand naast één van zijn horecagelegenheden stond leeg. Om te voorkomen dat daar een andere horecagelegenheid zou komen, had Patrick het pand gekocht. Vanuit zijn horecagelegenheden liet hij externe partijen activiteiten aanbieden zoals het verhuren van jetski’s of quads. Vaak kregen deze voertuigen na verloop van tijd allerlei mankementen, waardoor de klantbeleving niet optimaal was.

Om de klanten een goede service te kunnen bieden, besloot Patrick dit anders aan te pakken. Hij kocht zich in bij de Spyder Rent Group (SRG) door één derde van alle aandelen over te nemen en hiermee gedeeld eigenaar te worden van de franchiseketen. Het fraaie en stoere design van de elekrische voertuigen van SRG en de franchise stijl, maakte het geheel bijzonder interessant en aantrekkelijk voor huurders. Het kantoor voor de verhuur werd gevestigd in het leegstaande pand. Zo kon hij met de verhuur van elektrische fietsen, e-scooters, quads en motoren de klanten in zijn horecagelegenheden kwalitatief goede activiteiten aanbieden. Dit zorgde ervoor dat horecagelegenheden die groepsevenementen aanboden al snel 70 procent meer omzet genereerden.

E-scooters Naar Nederland

Vanwege dit succes maakte Patrick samen met Robin Cats in januari 2018 de overstap naar Nederland. Met een aantal e-scooters gingen ze langs potentiële klanten om te polsen of er interesse was. Dat begin was natuurlijk lastig, ook omdat ze nog geen fysieke winkel hadden. Uit marktonderzoek bleek dat de franchiseformule die in Spanje succesvol was, in Nederland een andere aanpak nodig had. In Nederland willen ondernemers zich nu eenmaal minder snel aan een merk binden. Daarom hebben ze eerst de eigenaar van SRG uitgekocht en konden ze de formule aanpassen en Spyder Rent Group Nederland oprichten. Sindsdien is de organisatie snel gegroeid.

De markt

SRG benadert de markt op vier manieren. Eventorganisaties zijn altijd op zoek naar uitbreiding van hun aanbod. Het assortiment van SRG is dan een mooie aanvulling. De producten zijn allemaal bijzonder en aansprekend. SRG werkt al samen met Roompot, Center Parcs, Landal Green Parcs en is in gesprek met Droomparken. Via verschillende samenwerkingsmodellen verhuurt en verkoopt SRG de voertuigen aan de huurders van de vakantiehuisjes op van het park.

Dealers zijn in Nederland minder geneigd dan in Spanje om zich te verbinden aan één merk. Maar veel dealers zijn wel geïnteresseerd in een exclusief recht om voor een bepaalde regio de voertuigen van SRG te mogen verhuren en verkopen. Naar eigen zeggen is SRG onbetwiste marktleider op het gebied van verkoop van elektrische scooters. Er rijden er nu bijna 900 in Nederland. Nu heeft SRG winkels in Zandvoort en Hoek van Holland. Deze zijn vooral gericht op de verhuur. In de gedachte van Apple wil SRG flagstores openen in de grote steden. Deze zogenoemde Smart Mobility Centers worden onder de merknaam Spyder Wheelz uitgerold.

“Ook al hebben we weinig schade, natuurlijk is het belangrijk dat de e-scooters goed verzekerd zijn. Niet alleen is dat wettelijk verplicht, maar het is belangrijk dat bij een eventueel ongeval, de schade netjes wordt afgehandeld.” Patrick de Wit, CEO Worldwide SRG

“De mogelijkheden zijn eindeloos: vakantieparken, hotels en campings. Hiernaast wil SRG zich net als in Spanje ook richten op het leveren aan handhaving en politie. Verder is de e-scooter enorm in opkomst op de consumentenmarkt. Dat biedt veel kansen”, aldus Robin Cats, Algemeen directeur SRG Nederland

E-scooters Verzekeringen

“Ook al hebben we weinig schade, natuurlijk is het belangrijk dat de scooters goed verzekerd zijn. Niet alleen is dat wettelijk verplicht, maar het is belangrijk dat bij een eventueel ongeval, de schade netjes wordt afgehandeld”, aldus Patrick de Wit, CEO Worldwide SRG.

Na een uitgebreide online zoektocht naar een assurantieadviseur die bij het totale pakket kon ondersteunen, kwam SRG uit bij Bokhorst Verzekeringen. Han van Hemert, verzekeringsadviseur bij Bokhorst Verzekeringen: “Wij zijn gespecialiseerd in bijzondere risico’s. We hebben al veel bijzondere voertuigen verzekerd, dus we kijken niet op van de voertuigen van SRG. Verhuur van scooters is lastig bij reguliere verzekeraars onder te brengen, maar daarvoor hebben we goed contact met de Vereende. De Vereende probeert altijd om een oplossing te bieden.”

Kevin Broers, ook verzekeringsadviseur bij Bokhorst Verzekeringen, vult aan: ”We weten inmiddels precies welke informatie de Vereende nodig heeft om tot een offerte te komen. Vanwege het maatwerk wordt soms meer informatie gevraagd dan bij andere verzekeraars.”

Bijzonder risico

“De Vereende is een verzekeraar voor bijzondere risico’s. We kijken vooral naar de mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden. We gaan in op de specifieke situatie en kunnen dan een maatwerk- offerte opstellen. Met onze ervaring op dit gebied kunnen we goed de risico’s inschatten”, vertelt Herman Keijzer, senior acceptant bij de Vereende. “We zijn een intermediaire organisatie waardoor we geen contact met de eindklant hebben, maar alleen met de assurantieadviseur. Het contact met Bokhorst is goed. We weten ondertussen goed wat we aan elkaar hebben.”

Schade beperken

Belangrijk voor de winstgevendheid van SRG en de hoogte van de verzekeringspremies is het schadeverloop bij de verhuur van scooters. SRG heeft dit goed onder controle. Om te beginnen ontvangen de klanten een korte training. Het is geen ingewikkeld product, maar de SRG wil graag zeker weten dat de klanten het product op een veilige manier gebruiken. En dat zorgt dan ook voor minder schade. Door een helder contract en de gevraagde borg worden klanten zich ook meer bewust van eventuele gevolgen bij schades.

Daarnaast worden de scooters verhuurd op vakantieparken en bij evenementenorganisaties. Deze zijn gelegen buiten grote steden waardoor de verkeerssituaties meestal overzichtelijk zijn. De scooters kunnen bovendien niet sneller rijden dan 25 km/u. Doordat de scooters elektrisch zijn, zijn er weinig bewegende onderdelen. De kast is van staal in plaats van plastic bij benzine scooters. Er kan dus ook weinig aan kapot. Als de scooters vallen is er meestal lakschade of de spiegels zijn kapot. Dit repareert SRG allemaal zelf. Het model scooter wordt specifiek aan de wensen van de SRG aangepast, om deze nog robuuster en onderhoudsvriendelijker te maken, waardoor de kosten in de toekomst waarschijnlijk nog verder omlaag gaan.

Auteur: Roland Verhoef

Jeffrey
Jeffrey Poesiat
Ik spreek veel met de acceptanten van de verzekeraars en weet precies welke maatschappijen de beste dekkingen bieden voor jouw risico!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *